Strona główna Działy Prawo Prawo konsumenta w UK

Wyświetlanych postów: 5 (wszystkich: 1)
  • Autor
    Wpisy
  • #16243
    botanix2
    Participant

    Witam wszystkich.
    Przebywam w Anglii od około pół roku ale zdążyłem zauważyć iż konsument ma tutaj dużo większe prawa niż w Polsce, w zasadzie gdybym chciał otworzyć własny biznes poważnie bym się zastanowił czy warto ze względu na możliwość zwrotów przez kupujących. Zastanawia mnie jakie towary można zwracać w przypadku ich zakupu przez internet. Spotkałem się z wieloma aukcjami na ebay gdzie większość sprzedawców oferuje możliwość zwrotu towaru w określonym terminie jednak nie wszyscy. Niektórzy zostawiają adnotacje iż nie przyjmują zwrotów. Czy sprzedawca ma prawo nie przyjąć zwrotu gdy sobie tego zastrzeże? Ogólnie chciałbym się dowiedzieć jakie towary/ usługi? można zwracać a jakie nie, czy w ogóle są towary/usługi?, których zwrócić nie można a jeśli tak, to dlaczego i jakie.

    Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

    Pozdrawiam

    #97100
    v-tec
    Członek

    Prawo o sprzedaży towarów na odległość stwierdza że kupujący może bez podania przyczyn w rozsądnym terminie zwrócić zakupiony towar nie noszący śladów użycia. Ponieważ jest to przepis unijny obowiązuje w tym samym brzmieniu także m.in. w Polsce. Przepisem tym związane są tylko firmy. Dlatego sprzedając rzecz na ebayu jako osoba prywatna nie musisz przyjmować zwrotów (ale możesz), ale gdy sprzedaż ta jest źródłem twoich stałych dochodów powinieneś zarejestrować firmę (business seller) i wtedy musisz przyjmować zwroty na zasadach jak wyżej.

    Oddzielna kwestia to odpowiedzialność za zgodność towaru z umową, ta obowiązuje każdego sprzedawcę. Jeżeli źle opisałeś towar (np. nie wspomniałeś że obudowa jest porysowana lub sprzęt nie działa) musisz przyjąć zwrot i oddać pieniądze a nawet pokryć koszt odesłania towaru przez nabywcę.

    #97103
    botanix2
    Participant

    W takim razie jeżeli pewien sprzedawca podaje informacje typu. "Kupując na mojej aukcji wyrażasz zgodę na zrzeknięcie się prawa do zwrotu towary" przetłumaczone ale bardzo w ten deseń, łamie prawo?Ogólnie rzecz biorą czy sprzedawca ma prawo zastrzec sobie coś takiego, czy każdy jeden obojętnie co by nie sprzedawał musi przyjąć zwroty?

    #97137
    v-tec
    Członek

    Tak jak napisałem prawo do zwrotu towaru co do którego nie masz zastrzeżeń ale chcesz zwrócić bo po prostu ci się nie spodobał masz tylko jeżeli kupujesz od firmy (na ebayu jest to oznaczone jako business seller w okienku po prawej). Osoba prywatna może w takim wypadku oferować prawo do zwrotu ale nie musi.

    Jeszcze 1 obowiązek nakładany przez prawo na business sellera to to że jest on odpowiedzialny za dostarczenie towaru do odbiorcy (czyli gdy towar zaginie w transporcie należy ci się druga sztuka lub zwrot pieniędzy). Dla odmiany sprzedawca prywatny nie odpowiada za szkody powstałe po tym jak wypuścił towar z ręki – jeżeli przysyłka zaginie można tylko domagać się odszkodowania od poczty, ubezpieczalni, paypala – w zależności od sytuacji

    #97254
    Pablitto
    Członek
Wyświetlanych postów: 5 (wszystkich: 1)
  • <a href="/login/">Zaloguj się</a> aby odpowiedzieć. Nie masz jeszcze konta? <a href="/login/?action=register">Zarejestruj się</a>.