Największe szanse na rynku pracy daje dyplom którejś uczelni brytyjskiej Ponad połowa polskich studentów i maturzystów jest zdania, że największe szanse na rynku pracy daje dyplom którejś uczelni brytyjskiej. Tutejsze uniwersytety kuszą prestiżem, tradycją i praktycznym podejściem do nauki. Dokładnie 51,5 proc. osób wybrałoby uczelnię brytyjską uznając, że pracodawcy chętniej zatrudniają absolwentów z dyplomem tamtejszych
Największe szanse na rynku pracy daje dyplom którejś uczelni brytyjskiej
Ponad połowa polskich studentów i maturzystów jest zdania, że największe szanse na rynku pracy daje dyplom którejś uczelni brytyjskiej. Tutejsze uniwersytety kuszą prestiżem, tradycją i praktycznym podejściem do nauki.
Dokładnie 51,5 proc. osób wybrałoby uczelnię brytyjską uznając, że pracodawcy chętniej zatrudniają absolwentów z dyplomem tamtejszych uczelni. Ankietowani studenci zwracali uwagę przede wszystkim na praktyczne umiejętności i ich przydatność w przyszłej pracy, a w tej kategorii wygrywały właśnie uczelnie w Wielkiej Brytanii.
– Brytyjski system edukacji na poziomie wyższym cieszy się opinią jednego z najbardziej elitarnych na świecie. Tamtejsze uczelnie łączą w wyjątkowy sposób akademicką wiedzę z umiejętnościami praktycznymi, niezbędnymi w dalszej karierze zawodowej – mówi dr Zuzanna Kalisiak, rektor Polish Open University, na zlecenie którego badanie przeprowadziła firma Homo Homini.
Od lat na reputację brytyjskich uniwersytetów zarabiają Oxford i Cambridge. Zdecydowanie przodują w Europie, tylko od czasu do czasu ustępując w światowych rankingach uczelniom amerykańskim. Ankietowani wśród walorów tych uniwersytetów wymieniali bogatą tradycję historyczną, perfekcyjnie dopracowany system kształcenia skoncentrowany wokół studenta i nowoczesne wyposażenie. Dodatkowym atutem są słynni absolwenci uczelni.
Wielu studentów Oxbridge buduje swoje kontakty biznesowe w oparciu o znajomości z uczelni. Poza uczelniami brytyjskimi młodzi Polacy widzieliby się najchętniej w szkołach wyższych na terenie Niemiec (15 proc. badanych), 8 proc. chętnie widziałoby się na uniwersytetach francuskich, dla 5 proc. studentów marzeniem jest dyplom uczelni amerykańskich, a 8 proc. preferuje studia na uczelniach w innych krajach.
Polskie uczelnie i konkurencja
Tylko 13 proc. ankietowanych wolałoby skończyć studia w Polsce. To zaskakująco mało. Zdecydowana większość badanych wybrałaby studia za granicą, co zdaniem ekspertów z Polish OpenUniversity jest sygnałem dla polskich uczelni, aby jak najszybciej stały się konkurencyjne dla zagranicznych.
Polskie uczelnie są najbardziej atrakcyjne dla studentów i maturzystów z małych miast (20 proc.), z kolei mieszkańcy wsi wskazywali najrzadziej na dyplom polskiej uczelni jako prestiżowy (5 proc.). Wyższe wykształcenie zdobyte w Polsce daje największe szanse na rynku pracy według 13 proc. mieszkańców metropolii, 12 proc. respondentów ze średnich miast, 7 proc. z dużych miast.
Z badań Homo Homini wynika, że zagraniczny dyplom ma większą wartość dla kobiet. Aż 55 proc. studentek (wobec 42 proc. studentów) uważa, że szanse na rynku pracy najbardziej zwiększa dyplom uczelni brytyjskiej. Także nieco więcej kobiet niż mężczyzn wybrałoby dyplom niemiecki lub francuski niż polski. Mężczyźni natomiast chętniej chcą kończyć studia w Polsce – 22 proc.z nich uważa dyplom polskiej uczelni za wystarczający dla znalezienia pracy po studiach wobec tylko 9 proc. kobiet.
Stosunkowo niewielu badanych preferuje uczelnie amerykańskie (5 proc.), przy czym zdecydowana większość zainteresowanych takim dyplomem to mężczyźni (9 proc.). Studentki chcąceotrzymać dyplom uczelni zza oceanu stanowią jedynie 3 proc. badanych.
Szansa na pracę w Niemczech
Uczelnie niemieckie z wynikiem blisko 15 proc. zajęły drugie miejsce w badaniu. Nie bez znaczenia jest fakt, że firmy po drugiej stronie Odry uchodzą za najważniejszych partnerów handlowychPolaków. Wielu rodaków pracuje w Niemczech, a otwarty od niedawna rynek pracy zwiększa możliwość współpracy.
To właśnie z myślą o pracy w niemieckich firmach polscy studenci wybierają uniwersytety za Odrą jako ewentualną zawodową trampolinę. Tam również nie brakuje prestiżowych uczelni. Uniwersytet Humboldta w Berlinie czy Uniwersytet w Heidelbergu cieszą się świetną opinią na całym świecie.
Według danych Deutsche Bank Research tylko w latach 2000–2006 sektor edukacyjny wzrósł w Polsce o ponad 57 proc. Z jednej strony jest to dobra i wiadomość, ponieważ zwiększyła się znacznie liczba studentów, z drugiej jednak znacznie zaostrza się konkurencja na rynku pracy dla osób z wyższym wykształceniem.
Sam dyplom ukończenia uczelni nie jest już niczym niezwykłym. Polscy studenci wiedzą, że bez odpowiedniego doświadczenia praktycznego, które muszą zdobyć w trakcie studiów, będzie im ciężko odnaleźć się na rynku pracy. Dlatego najbardziej zależy im na możliwości analizowania i rozwiązywania prawdziwych problemów podczas zajęć i odpowiedniego przenoszenia teorii na zadania praktyczne. Studia mają odpowiadać na zapotrzebowanie rynku pracy. Dlatego tematyka zajęć powinna uwzględniać elementy niezbędne w późniejszej profesjonalnej karierze.
oprac. ara
Sondaż telefoniczny Instytut Homo Homini przeprowadził 1 lipca 2011 roku na reprezentatywnej dla ogółu polskich studentów i maturzystów próbie respondentów. Badanie zleciła Wyższa Szkoła Zarządzania Polish Open University i Oxford Brookers University.
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *