Słowniczek Dni wolne od pracy w UK. Wyjaśnienie pojęć: Rolled up holiday, Leave year, Holiday entitlement, Hire date, Bank holiday, Accured holiday pay Accured holiday pay – pieniądze należne za urlop w przypadku rozwiązania umowy o pracę, naliczane proporcjonalnie do należnego „holiday entitlement”. Bank holiday – dzień wolny od pracy – w odróżnieniu od Polski
Słowniczek
Dni wolne od pracy w UK. Wyjaśnienie pojęć: Rolled up holiday, Leave year, Holiday entitlement, Hire date, Bank holiday, Accured holiday pay
Accured holiday pay – pieniądze należne za urlop w przypadku rozwiązania umowy o pracę, naliczane proporcjonalnie do należnego „holiday entitlement”.
Bank holiday – dzień wolny od pracy – w odróżnieniu od Polski bardziej w znaczeniu tradycyjnym niż prawnym, ponieważ pracodawca może wymagać od nas (poza nielicznymi wyjątkami), że będziemy w ten dzień pracowali. Nazwa pochodzi od faktu, że tradycyjnie tego dnia zamknięte były banki, co uniemożliwiało zawieranie transakcji, a co za tym idzie, w wielu przypadkach, biznesu.
Obecnie w Anglii i Walii obwiązuje 8 takich dni:
• 1 stycznia – New Year\’s Day
• Piątek Wielkanocny – Good Friday
• Poniedziałek Wielkanocny – Easter Monday
• Pierwszy poniedziałek maja – May Day Bank Holiday
• Ostatni poniedziałek maja – Spring Bank Holiday
• Ostatni poniedziałek sierpnia – Summer Bank Holiday
• 25 grudnia – Christmas Day
• 26 grudnia – Boxing Day
Większość „szanujących się” pracodawców wypłaca pracownikom pracującym podczas bank holidays specjalne stawki.
Hire date – data zatrudnienia.
Holiday entitlement – urlop należny, naliczany w oparciu o ilość przepracowanego roku rozliczeniowego „leave year”, np. jeżeli firma stosuje w rozliczeniach rok kalendarzowy osoba zatrudniona 1 października będzie miała w tym roku ustawo ¼ należnego urlopu. Często praktyką firm starających się zachęcić pracowników do pozostania w firmie jest zwiększanie należnego urlopu wraz ze stażem pracy.
Leave year – rok będący podstawą naliczania należnego urlopu („holiday entitlement”), na ogół określony w umowie, jak rok kalendarzowy (1 stycznia do 31 grudnia) bądź rok podatkowy (6 kwietnia do 5 kwietnia następnego roku), choć może to być dowolny inny termin. Jeżeli umowa nie zawiera takiego zapisu urlop ustawowo naliczany powinien być od daty zatrudnienia („hire date”).
Rolled up holiday – praktyka stosowana kiedyś dość powszechnie, zwłaszcza przez agencje pracy, polegająca na tym, że w umowach pojawiał się zapis, iż pensja należna za urlop dodawana jest do stawki godzinowej podczas normalnej pracy i pracownik nie otrzymuje żadnej pensji podczas urlopu, a jego obowiązkiem jest odkładać te pieniądze. Po orzeczeniu Europan Court of Jutice praktyka ta jest obecnie nielegalna.
Źródło: PolishExpress
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *