Uniwersytety poszukują rodziców dzieci w wieku 4,5 – 6,5 lat Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński prowadzą badania, których celem jest poznanie prawidłowości rozwoju językowego i poznawczego dzieci dwujęzycznych.Badania prowadzone są w ramach europejskiego programu COST IS0804 „Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment” (http://www.bi-sli.org oraz http://www.bi-sli-pl.org/). Dzięki tym badaniom
Uniwersytety poszukują rodziców dzieci w wieku 4,5 – 6,5 lat
Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński prowadzą badania, których celem jest poznanie prawidłowości rozwoju językowego i poznawczego dzieci dwujęzycznych.
Badania prowadzone są w ramach europejskiego programu COST IS0804 „Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment” (http://www.bi-sli.org oraz http://www.bi-sli-pl.org/). Dzięki tym badaniom będzie można sformułować wnioski i zalecenia dotyczące sposobów kształcenia polskich dzieci dwujęzycznych w przedszkolach i szkołach. Będzie też można pomóc wcześniej niż dotychczas tym dzieciom, które potrzebują wsparcia logopedy lub psychologa.
Ponieważ badacze stawiają sobie za cel przebadanie co najmniej 250 dzieci dwujęzycznych, wciąż poszukują rodziców dzieci w wieku 4,5 – 6,5 lat, którzy mieszkają przynajmniej od pół roku w Wielkiej Brytanii i chcieliby podzielić się z nimi wiedzą o swoich pociechach. Dzieci są badane indywidualnie w trakcie trzech lub czterech spotkań, w domu lub w szkole. Dziecko proszone jest o wykonanie kilku zadań i zabaw. Między innymi osoba badająca ogląda z dzieckiem obrazki (wersje papierowe lub prezentacja komputerowa) i prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania lub o nazwanie rzeczy znajdujących się na obrazkach. Dzieci są również proszone o opowiedzenie historyjki przedstawionej na obrazkach, o powtarzanie słów lub zdań. Zadania tego typu są wykonywane zarówno po polsku, jak i po angielsku. W zadaniach bez użycia języka dzieci grają w prostą grę komputerową. Wszystkie zadania przedstawiane są w konwencji zabawy. W ten sposób sprawdzamy znajomość słów, konstrukcji zdaniowych, umiejętności narracyjne, a także koncentrację uwagi itp. Po każdym zadaniu dziecko dostaje od nas naklejkę, a na sam koniec dyplom, książkę i kolorowanki.
Dzieciom, które do tej pory wzięły udział w projekcie, nasze zadania bardzo się podobały.
Rodzice z kolei są proszeni o wypełnienie kwestionariusza osobowego (wersja dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym) oraz dodatkowo ankiet dotyczących tego, jak rozmawiają ze swoimi dziećmi oraz tego, jak dzieci reagują w różnych sytuacjach.
Wyniki badań zostaną wykorzystane anonimowo, wyłącznie do celów naukowych. Jeżeli jesteście Rodzicami dziecka w wieku 4,5 – 6,5 lat i chcielibyście wziąć udział w tym projekcie, prosimy o wypełnienie kwestionariusza zgłoszeniowego dostępnego na stronie http://www.bi-sli-pl.org/ oraz o kontakt z koordynatorem projektu „Rozwój poznawczy i językowy dzieci dwujęzycznych u progu edukacji szkolnej – szanse i zagrożenia” pod adresem e-mail: bisli@psych.uw.edu.pl.
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *