Badacze wciąż poszukują rodziców dzieci w wieku 4,5 – 6,5 lat. Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński prowadzą badania, których celem jest poznanie prawidłowości rozwoju językowego i poznawczego dzieci dwujęzycznych. Badania prowadzone są w ramach europejskiego programu COST. Dzięki nim będzie można sformułować wnioski i zalecenia dotyczące sposobów kształcenia polskich dzieci dwujęzycznych w przedszkolach i szkołach.
Badacze wciąż poszukują rodziców dzieci w wieku 4,5 – 6,5 lat.
Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński prowadzą badania, których celem jest poznanie prawidłowości rozwoju językowego i poznawczego dzieci dwujęzycznych. Badania prowadzone są w ramach europejskiego programu COST. Dzięki nim będzie można sformułować wnioski i zalecenia dotyczące sposobów kształcenia polskich dzieci dwujęzycznych w przedszkolach i szkołach.
Ponieważ badacze stawiają sobie za cel przebadanie co najmniej 250 dzieci dwujęzycznych, wciąż poszukują rodziców dzieci w wieku 4,5 – 6,5 lat, którzy mieszkają przynajmniej od pół roku w Wielkiej Brytanii i chcieliby podzielić się z nimi wiedzą o swoich pociechach. Dzieci są badane indywidualnie w trakcie trzech lub czterech spotkań, w domu lub w szkole. Dziecko proszone jest o wykonanie kilku zadań i zabaw.
Między innymi osoba badająca ogląda z dzieckiem obrazki (wersje papierowe lub prezentację komputerową) i prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania lub o nazwanie rzeczy znajdujących się na obrazkach. Dzieci są również proszone o opowiedzenie historyjki przedstawionej na obrazkach, o powtarzanie słów lub zdań. Zadania tego typu są wykonywane zarówno po polsku, jak i po angielsku. W zadaniach bez użycia języka, dzieci grają w prostą grę komputerową. Wszystkie zadania przedstawiane są w konwencji zabawy. W ten sposób sprawdzamy znajomość słów, konstrukcji zdaniowych, umiejętności narracyjne, a także koncentrację uwagi itp. Po każdym zadaniu dziecko dostaje od nas naklejkę, a na sam koniec dyplom, książkę i kolorowanki. Dzieciom, które do tej pory wzięły udział w projekcie, nasze zadania bardzo się podobały.
Rodzice z kolei są proszeni o wypełnienie kwestionariusza osobowego (wersja dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym) oraz dodatkowo ankiet dotyczących tego, jak rozmawiają ze swoimi dziećmi oraz tego, jak dzieci reagują w różnych sytuacjach. Wyniki badań zostaną wykorzystane anonimowo, wyłącznie do celów naukowych.
Jeżeli jesteście Rodzicami dziecka w wieku 4,5 – 6,5 lat i chcielibyście wziąć udział w tym projekcie, prosimy o wypełnienie kwestionariusza zgłoszenowego dostępnego na stronie www.psychologia.pl/bi-sli-pl oraz o kontakt z koordynatorem projektu „Rozwój poznawczy i językowy dzieci dwujęzycznych u progu edukacji szkolnej – szanse i zagrożenia” pod adresem e-mail: bisli@psych.uw.edu.pl.
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *