Tani przewoźnik rozpoczął codzienne loty do Polski

Największy europejski tani przewoźnik, brytyjski easyJet, rozpoczął codzienne loty do Polski. Od tego tygodnia jego samoloty kursują na trasie Kraków-Londyn, a jeszcze w tym miesiącu zostaną uruchomione połączenia z Krakowa do Berlina i Dortmundu oraz z Warszawy do Londynu. „Zaplanowaliśmy cztery codzienne połączenia do Polski: trzy do Krakowa i jedno do Warszawy. Zakładamy, że na

Największy europejski tani przewoźnik, brytyjski easyJet, rozpoczął codzienne loty do Polski.

Od tego tygodnia jego samoloty kursują na trasie Kraków-Londyn, a jeszcze w tym miesiącu zostaną uruchomione połączenia z Krakowa do Berlina i Dortmundu oraz z Warszawy do Londynu.

„Zaplanowaliśmy cztery codzienne połączenia do Polski: trzy do Krakowa i jedno do Warszawy. Zakładamy, że na każdym z nich będziemy przewozić około 100 tys. pasażerów rocznie” – powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej w Krakowie dyrektor ds. korporacyjnych easyJet Toby Nicol.

Według niego firma zdecydowała, że głównym punktem easyJet w Polsce będzie Kraków, gdzie przygotowywane są już nowe połączenia. Przewoźnik chciał rozwijać swoją siatkę połączeń także z Warszawy, ale napotkał na trudności negocjacyjne z zarządem warszawskiego lotniska i na razie wstrzymał te plany.

„Lotnisko w Warszawie jest za drogie i mamy trudności z porozumieniem się w tej sprawie z jego zarządem. Miasto to może przegapić swoją szansę związaną z tanimi przewoźnikami” – uważa Nicol.

Prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice Czesław Jarosz szacuje, że dzięki przyciągnięciu do Krakowa kilku tanich przewoźników liczba pasażerów korzystających z lotniska zwiększy się do co najmniej 1 mln osób w przyszłym roku. To ogromny skok, biorąc pod uwagę, że w rekordowym zeszłym roku było to 593 tys. pasażerów.

„Według szacunków międzynarodowych organizacji lotniczych każdy pasażer przynosi około 200 dolarów do miejsca, gdzie przyjeżdża, co daje Krakowowi i regionowi kwotę 200 mln dolarów rocznie” – poinformował Jarosz.

Większość tych pieniędzy – około 66 proc. – przypada na region, 23 proc. zyskuje miasto bezpośrednio obsługujące lotnisko, a 11 proc. otrzymuje samo lotnisko i firmy z nim współpracujące. „To nie są mrzonki, ale konkretne setki i dziesiątki milionów dolarów” – zaznaczył Jarosz.

Brytyjski tani przewoźnik easyJet, notowany na londyńskiej giełdzie, dysponuje flotą 93 samolotów airbus i boeing, które wykonują 650 lotów dziennie na 181 połączeniach w 46 miastach europejskich. W ciągu roku firma przewozi 24 mln pasażerów.

Na lotnisku w podkrakowskich Balicach swoją bazę posiada już słowacki SkyEurope, który lata stamtąd do Londynu, Paryża, Rzymu, Amsterdamu i Mediolanu. Obecne są tam także niemieckie linie Germanwings z lotami do Kolonii i Stuttgartu oraz polski przewoźnik AirPolonia obsługujący wspólnie z włoskim partnerem Wolareweb trasę do Rzymu.

Podobne artykuły

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *